wonen en leven

wonen en leven in Ridderkerk

Ridderkerk is een aantrekkelijke gemeente om in te wonen en te leven. De gemeente ligt in de luwte van de grote stad. Daardoor is Ridderkerk een relatief groene, rustige gemeente waar toch veel binnen de gemeentegrenzen te vinden is. Zo heeft Ridderkerk een aantrekkelijk winkelcentrum en in veel wijken een winkelgebied voor de dagelijkse boodschappen en meer. De wijken hebben elk hun eigen identiteit waar mensen elkaar nog kennen. De afstanden binnen Ridderkerk zijn kort, waardoor de fiets een handig vervoermiddel is. Maar ook de verbindingen naar bijvoorbeeld Dordrecht, Rotterdam of Kinderdijk zijn goed. Zowel over de weg als over het water. Ridderkerk ligt op het snijpunt van de snelwegen A15 en A16 en grenst in het oosten en het noorden aan de rivieren de Noord en de Nieuwe Maas. Vanaf het drierivierenpunt bij Slikkerveer vaart de Waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht en brengt het Driehoeksveer voetgangers en fietsers naar de molens in Kinderdijk of naar Krimpen aan de Lek. De stedelijke voorzieningen zijn daarmee binnen handbereik en de mooie landschappen zijn vlakbij.

In Ridderkerk is alle basisgezondheidszorg binnen de gemeente aanwezig. U vindt er huisartsen, apotheken en fysiotherapie. De dichtstbijzijnde ziekenhuizen zijn het Maasstadziekenhuis in Rotterdam en het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Zwijndrecht. De andere ziekenhuizen in Rotterdam en Dordrecht zijn vanuit Ridderkerk ook goed te bereiken. Binnen de gemeente zijn er ook een aantal woning coörporaties. Dat zijn onder andere:

Woonvisie
Gemeente ridderderkerk wonen en leven
Parius
Huurwoningen